DPF to powszechnie używany skrót oznaczający filtr cząstek stałych, czyli urządzenie stosowane w silnikach wysokoprężnych w celu usuwania cząstek stałych bądź sadzy z gazów spalinowych. Ich efektywność z reguły wynosi około 85%, jednakże czasami skuteczność usuwania sadzy może sięgać aż 100%.
W jaki sposób działa filtr DPF?
Zasada działania DPF zależy od jego rodzaju. Możemy wyróżnić filtry jednorazowego użytku, które po całkowitym wypełnieniu cząstkami stałymi należy wymienić na nowe bądź filtry przystosowane do spalania gromadzonych przez siebie zanieczyszczeń. W tym drugim przypadku proces, w wyniku którego dochodzi do utylizacji gromadzonych cząstek to tak zwana regeneracja filtra. Zachodzi ona w przypadku prędkości pojazdu powyżej 65 km/h. Zbyt długie nieosiąganie prędkości tego rzędu może skutkować nieprawidłową pracą filtra cząstek stałych.
Regeneracja DPF
Jak już wspomniano regeneracja to proces polegający na usunięciu zgromadzonej sadzy w filtrze. Może ona odbywać się w sposób bierny, czyli podczas normalnej pracy silnika spalinowego lub za pomocą umieszczenia katalizatora, jak też w sposób aktywny, kiedy to bardzo wysoka temperatura zostaje wprowadzona do układu wydechowego.
Konserwacja DPF
Filtr cząstek stałych wymaga stosowania regularnej konserwacji. W wyniku gromadzenia się w nim produktów ubocznych zużycia oleju i sadzy, które nie mogą przejść przez ściany filtra dochodzi do wzrostu ciśnienia przed DPF. Wskutek ograniczenia filtracji może dojść do uszkodzenia silnika, filtra bądź problemów z napędem.
Zdjęcia pobrano z: DPF ECO Serwis Dziękuję za wsparcie merytoryczne.